Mä oon pienestä asti oppinut arvostamaan kaikkia eläimiä. Oon vähä tullut mummuuni kun hän ei voinut tappaa edes kärpästä. :) Tuntuu et eläinten oikeudet on ollu esillä nyt viime aikoina aika paljon. Ihmiset on ilmeisesti vähän havahtunut. Kirjottelinki aiemmin siitä et oon ruvennu kasvissyöjäks ja ihmisten suhtautumisesta siihen. Hauskaa huomata että lihaa kaipaa aina vaan vähemmän. Nykyisin oikeestaan vähän jopa ällöttää ajatus lihasta. Kyllä mä vieläkin välillä saatan maistaa jotain ruokaa jossa on lihaa, mutta siitä tulee vähän outo olo. Lihansyönnistä on tehty niin normaalia ja hyväksyttävää että harva oikeastaan ees ajattelee. Sana kana esim tuo mieleen ennemmin ruuan kuin itse eläimen. Mä oon oikeestaan pienestä asti vieroksunu lihan syöntiä. Kieltäydyin joskus ruokapöydässä kanasta kun aloin ajatella mitä se on. No aikuisten reaktio oli se että laitettiin vain lautaselle ja sanottiin "älä nyt pelleile ". Ala-asteella ei koskaan ollut vaihtoehtoa lihan syönnille. Ylä-asteella olisi ollut jos olisi käynyt erikseen ilmoittamassa olevansa kasvissyöjä. SIlloin en kuitenkaan halunnut pelkästään kasvisruokaa joten sain sitten syödä vain liha ruokaa. Nyt onkin hyvä kun ei tarvitse valita kumpaa syö kun suurimmassa osassa paikoista on molempia tarjolla.

Mutta joo, piti kirjoitella eläimistä ihan muutenkin. Mä oon tosiaan aina kunnioittanu eläimiä ja mulle on ollut itsestään selvyys että eläimiä pitää hoitaa hyvin ja niitä ei tietenkään saa satuttaa. Mä pidän eläimiä aika samanarvoisina, siksi en lihaa haluakkaan syödä. Monet sanookin että ei missään nimessä voisi syödä vaikka koiraa mutta TÄYTYYHÄN muuten lihaa syödä. Tämä komentti ärsyttää monia, mutta mitä eroa loppupeleissä tässä on? Jos sulla olis lehmä lemmikkinä ja ystävänä, mutta ei koiraa, olisiko silloin ihan ok syödä se koira? Monet jotenkin olettaa ettei "ruokaeläimillä" ole mitään tunteita. Niitä voi kohdella miten halutaan kun niillä ei ole väliä. Mistä tämäkin ajatus on lähtenyt? Kuka oikeasti pystyy edes kohtelemaan eläintä niin?

Jotenkin vielä ymmärtää jos eläimiä halutaan ruuaksi ja niitä on kasvatettava paljon. Ihmisiä on niin paljon, että tehotuotanto on varmaan aika välttämätöntä jossain määrin, mutta asia jota en vain mitenkään päin ymmärrä on turkistarhaus. Pidetään eläimet häkeissä jotta voidaan pukea ne päälle? Takki nyt vaan näyttää kivemmalta kun revitään eläimestä nahka siihen SOMISTEEKSI. Siis mitä helvettiä? Ymmärrän jos joskus kivikaudella haluttiin hyödyntää eläimennahkaa kun ei muuta lämmikettä ollut, mutta nyt halutaan eläinten nahkat niskaan kun se näyttää niin kivalta. Vaikka olisi lämmin ja nätti niin mä en kyllä voisi elää ajatuksen kanssa että mun takissa on jonkun päältä revitty turkki. Nykysin tuntuu että ihmiset on niin vieraantunut luonnosta, ettei monikaan ajattele tollasta. Mä en vaan tajuu miten laki voi sallia tällasia toimintoja.

Sitten on vielä eläinkokeet. En kiellä etteikö niistä olisi hyötyä ollut ja varmasti onkin ihan hyvä asia jos jotain oikeasti tehoavia lääkkeitä on jonkun eläinkokeen avulla keksitty. Jos muutama rotta on kuollut miljoonien henkien pelastukseen niin ymmärrän vielä miksi niin on tehty. Mutta tuntuu aika raa'alta kokeilla kanin silmään kirveleekö jokin aine. Tai yleensäkin testata kosmetiikkaa/pesuainetta yms eläimellä. Tai muuten vain tutkia asioita joilla ei oikeasti olisi merkitystä kokeilemalla vähän eläimillä. Nyt on onneksi keksitty jo vaihtoehtoja testeille.

Näistä asioista kun puhuu niin yleensä sanotaan että tää on iha liiottelua tai että noi eläinten huonot olot on ihan ääritapauksia jotka joku hullu hippi on halunnut tuoda julkisuuteen. Näitä tapauksia on aika paljon siihen nähden, että ovat yksittäisiä. TIedän ettei kaikkia kiinnosta eläimet eikä kaikki niistä tykkää. En mäkään kaikista eläimistä mitenkään erityisesti tykkää, mutta kyllä niitä silti pitää arvostaa. Se jos en hiirestä tykkää ei tarkota sitä että voisin sitä kiduttaa.

Ainakin oon nyt omaa osuuttani vähän tehnyt kun ostan vain eläimillä testaamatonta kosmetiikka enkä syö lihaa. Jospa sitä nyt menisi viettämäät viikonloppua eikä miettisi kokoajan liikoja. :D hyvää viikonloppua!