Mä oon aina tykännyt sellaisesta perinteisestä joulusta. Tykkään tehdä joka joulu samat asiat. EI mulla oikeestaan missään muussa juhlassa oo tarkkoja perinteitä. Ensinäki haluun että kaikki on tehty jouluks niin ettei sit aattona oo mitään kiirettä. Pipareita tai joulutorttuja voin leipoa aamulla, mutta muuten täytyy kaikki olla valmiina. Joulu on jotenki sellanen rauhan ja perinteiden juhla. Toinen tärkee asia on se että se vietetään perheen ja läheisten kanssa. Mä en esimerkiks ikinä lähtis bilettää jouluna. Mua on joskus kysytty baariin, mutta se ei mun mielestä sovi jouluun. Kaiken ähkyn jälkeen en mitään bilemekkoa vetäis päälle :'D ja collage housuissa ei varmaan sisään pääse.

Ekat joulut vanhempien eron jälkeen oli vähän haikeita. Olin tottunut että kaikki on yhessä ja sitte ei ollukkaan. Yhtäkkiä piti päättää millon on missäki. Ja pahinta oli tietää että joku on ihan yksin. Pelkäsin vähän isän juomista ja sitä et se alkaa angstaa vanhoja jouluja yms, se kun aluksi usein oli tosi negatiivinen muinaki päivinä kännissä. Ja hirvee kännissä öykkäröinti ei mun mielestä sovi jouluun, vaikka sellasta välillä lapsuudessa olikin... Päivällä sitte ku näki isää ja se lähti yksin kotiin / lähin sen luota ja jätin sen yksin, tuli ihan hirvee olo. Varsinki jos se näytti siltä että purskahtaa itkuun. Tai jos se sano et tosi ikävää olla joulu yksin..

Nyt on onneksi helpompaa. Nyt mä oon vaan oottanut joulua. Täytyy myöntää että villiinnyin vähän ja joulukuun alusta jo laitoin jouluverhot keittiöön, vaihdoin joulumaton ja nyt viikko taakse päin laitoin joulupyyhkeet. Isä oli tänään mun luona ja lähti hyvän tuulisena ja kutsui luokseen syömään. Vihdoin mä vaan sain oltua enkä ottanu hirveetä huonoa omatuntoa. Pari kyyneltä tänäänkin pääsi, mutta se johtui siitä, että kävin haudoilla. Hautausmaa oli ihanan näköinen kun oli niin paljon kynttilöitä. Harmitti kun en kaikille haudoille ehtinyt, mutta eiköhän se ajatus ole tärkein.

Tänään olisi vielä ohjelmassa lahjojen avaamista, saunaa ja syömistä. Myöhemmin ehkä herra H:n kainaloon ryömimistä ;) Hyvää ja rauhallista joulua kaikille!