Aihe mistä tunnutaan vääntävän jokapäivä. Mä oon jo parin vuoden ajan syönyt vain vähän lihaa. Alunperin aloin vaan vähentämään ihan luonnostaan kun kyllästyin perus jauhelihamakaronimössöön. Sitten kyllästyin vähän kanaankin. Huomasin että ruuista saa vähän erilaisia kun lisää erilaisia kasviksia. Nyt suurinpiirtein vuoden olen syönyt todella vähän lihaa ja viime kuukausina vain pari kertaa. Tiedän että monilla tulee jo nämä jutut varmasti korvista ulos. Ja netissä pyörii paljon näitä kuvia missä jonkun on sanottava joka tilanteessa olevansa kasvissyöjä/vegaani.

Tekstin tarkoitus ei nyt ollut vain ilmoittaa tätä asiaa teille :D Pointtina on se että ihmettelen ihmisten suhtautumista. Monet ovat kyselleet, että enkö syö ollenkaan lihaa kun ei minulla esim. töissä ole koskaan eväänä lihaa. Ihan positiivista on että muutamat ovat innostuneet kokeilemaan myös kasvisvaihtoehtoja. Osa kysyy ekana, että miten voin pärjätä ilman lihaa. Osa alkaa heti kertomaan miten ei ikinä voisi luopua lihasta tai kysyy että miksi ihmeessä en voisi syödä lihaa, se on niin hyvääkin. Tottakai on ihan ymmärrettävää kysellä asioita. Mutta, sitten on se viimeinen "osa". Se osa, jotka alkaa vänkäämään vastaan ja kertomaan miten idiootti olen. En ymmärrä miksi joku haluaa vittuilla sen takia etten halua syödä eläintä? Joskus on jopa kysytty miksi haluan tehdä elämästä niin vaikeaa. Vaikeaa? Mitä eroa on siinä kaadanko pannulle tofun vai jauhelihan? Enkä mä vaadi ketään tulla kokkaamaan mulle. Ja mä en nimenomaan tee mitään numeroa tästä. Välillä saatan syödä vähän lihaakin juuri sen takia ettei mene liian hankalaksi. (Jos tarjoiluna vaikka on vain lihaa)

Tämän viimeisen osan takia olenkin "ituhippi" tai kukkahattutäti tms. Ymmärtäisin jos tyrkyttäisin tapojani kaikille muillekkin ja tuomitsisin jotenkin lihansyöjiä. Yritän vain rauhallisesti perustella esim. sillä että tykkään paljon enemmän kasvisruuasta tms. Huvittavinta on se kun aletaan sanoa että ihminen tarvitsee lihaa. Kun selitän, että olen kyllä ottanut asioista selvää ja että veriarvonikin ovat vain parantuneet tai että jo ihmisen hampaista näkee ettei ihminen ole luontaisesti lihansyöjä, vedetään joku kivikausi kortti.. "Ei ois ihmiset selvinny sillon jotai marjoja keräämällä". Mietin vain että mitenköhän se liittyy tähän? On kai se nyt pikkusen eriasia silloin jos ainoa keino saada ravintoa on liha kuin nyt aikana, jolloin kaupasta hakemalla saa vaikka mitä syötävää. Jos yritän vedota ilmastoasioihin tms tulee vain lisää vittuiluja.

Välillä mulle on tullu oikeesti jo tosi pahamieli siitä miten ihmiset voi tuomita. Nyt viimeaikoina on ollut paljon teurastamo kohuja niin siitä olen vaan saanut lisää syytä olla tukematta sellaista toimintaa. Ei mua paljoa kiinnosta mitä ihan vieraat ihmiset sanoo, mutta jos joku läheisempi väittää että pelleilen eikä esim missään nimessä halua edes maistaa mun tekemää ruokaa kun se on niin epäilyttävää ja pahaa :( Noo kasvisruoka tulee halvemmaksi ja eipähän sitten tartte muiden ruokia maksaa. Ja onneksi on muutamia ystäviä ja läheisiä joiden kanssa voi yhdessä kokeilla uusia reseptejä ja puhua kokemuksista. Ja mä en edelleen mitään halua tyrkyttää, mutta vähänkin kasvisruokaa miettiville suosittelen kokeilla tofua ja soijarouhetta. Ja eihän lihasta tarvitse kokonaan luopua jos vaikka kerran pari viikossa jonkun aterian korvaa kasviksilla. Sitäpaitsi soijarouhe on aika samanlaista kuin jauheliha. :) Noh ei tällä erää muuta, meen tästä tekemään nyt ituhippi ruokaani.. :)