Mulle on joskus heitetty että mulla on varmaan adhd tai joku sellainen. Mä oon oikeesti alkanut miettiä että onkohan mulla oikeesti joku keskittymishäiriö. Mun on aina ollut tosi mahotonta keskittyä kauaa samaan asiaan. Mä meinasin oikeesti räjähtää koulu aikoina kun yritin keskittyä läksyihin. Yritin tunneilla kuunnella, mutta en vaan pystynyt keskittyä samaan asiaan niin pitkään. Kaikki tietenkin laitettiin masennuksen piikkiin. Mutta viekö masennus keskittymisen niin?

Luin just hyvän kirjotuksen aiheesta. Siinä oli kirjoitettu (kirjoittajalla itsellään oli adhd) miten kaikki tunteet on paljon suurempia. Tunnistin itseni heti tästä alusta, oli kuvattu miten iloisena on haljeta riemusta ja surullisena sydän särkyy. Seuraavassa kohdassa hän kertoi kuinka ottaa kaiken henkilökohtaisesti. Taas tunnistin itseni. Hän oli myös kuvannut tunnetta kun yrittää kuunnella, mutta kuuntelun estää auton äänet, vesipisarat tms sivuäänet. Tiesin heti tunteen. Mulle on sanottu että oon hyvä kuuntelija, mutta mulla on oikeesti toisinaan tosi vaikea keskittyä hiljaa paikoillani. Joskus se onnistuukin hyvin, siksi epäilenkin että minulla on vain joku hyvin lievä häiriö. Toisaaltaan olen niin hyvin oppinut siihen etten voi näyttää miltä minusta oikeasti tuntuu ja että minun täytyy vain pysyä hiljaa, että pystyn nielemään tunteeni ja vain olemaan siinä paikoillani. Oikeastaan mitä rennommin voin ihmisen seurassa olla, sitä selvemmin voin näyttää etten jaksa keskittyä siihen yhteen asiaan. Saatan keskittyä ärsyttävään sivuääneen ja läheisimmät tuttuni sen tietää ja eivät ota sitä niin vakavasti, he tietävät että kyllä minua kiinnostaa vaikka en siinä hetkessä voisikaan vain kuunnella hiljaa. Kirjoituksessa olikin että välillä vaikka kuinka kuuntelisi asia hukkuu ajatusten sekamelskaan. 

Mun yks kaveri kerran suuttu ja sanoi että minulla on jotain pahoja ongelmia kun en halunnut katsoa elokuvaa paikoillani. Mulle vaan on ihan hirveetä jos joudun istumaan pitkiä aikoja paikoillani. On aika mahdotonta kattoa vaikka pari leffaa putkeen jos satun sillä erityisen levottomalla tuulella olemaan. Sen takia välillä pelkään sopia leffaan menemistä kovin paljon etukäteen, enhän voi tietää millä tuulella olen.Jos käyn välillä tekemässä muuta tai samalla teen jotain voin hyvin olla siinä. Ennen tein usein jotain käsitöitä telkkaria katsellessa etten turhautuisi ja alkaisi levottomaksi. Välillä kun turhaudun sanon asioita joita en oikeasti tarkoita sanoa. Saatan vittuilla sille kenen kanssa satun olemaan tai sitten saatan saada hirveän nauru hepulin josta en meinaa päästä yli. Juttujeni taso laskee heti huomattavasti. Kirjoituksessakin oli siitä että on näprättävä jotain jotta voi käyttää ylimääräisen energian johonkin jotta voi keskittyä.

Välillä musta vaan tuntuu että mulla on liian monta ajatusta yhtäaikaa käynnissä. En tiiä mihin niistä keskittyisin ja tulee olo että aivo kapasiteetti loppuu kesken. Mä en aina osaa kontrolloida sitä mitä mun suusta tulee. Jos hermostun saatan jo sanoa asian ennenkuin olen miettinyt loppuun. Sitten taas jos tiedostan sen yritän olla sanomatta mitään mitä en tarkoita ja saatan jäätyä ihan kokonaan. Siksi oikeastaan selvittäisin erimielisyyksiä mielummin kirjoittamalla. Monet sanoo että puhutaan sitten kun nähdään, mutta mulle olisi helpompi viestitellä. Ehtisin miettiä hetken, käydä vaikka kävelemässä kämpän ympäri jotta voin taas keskittyä.

Toisinaan taas kun minulla ei ole ylimääräistä energiaa liikaa sisäistän asiat heti . Huomaan usein pieniä yksityiskohtia joita muut eivät huomaa. Ehkä sen takia välillä kun olen rauhallinen sisäistän äkkiä kaiken ja huomaan kaikki pienet jutut. Pienenä mulla oli paljon enemmän vaikeuksia näissä asioissa, mutta olen oppinut jo elämään niiden kanssa. Jos en oikein jaksaisi keskittyä yhteen asiaan näperrän jotain. Teen vaikka narun pätkästä solmuja, mitä vaan johon puran turhautumisen. Ja vältän tilanteita joissa olisi pakko olla pitkiä aikoja skarppina paikoillaan.

Mä olin ilonen kun törmäsin tähän juttuun. Se sai mut ymmärtämään, et mä en ehkä ookkaan vajukki ja muita huonompi. Mulla vaan on keskittymisvaikeuksia ja mulla on tosi paljon kohtalo tovereita.